vrijdag, februari 11, 2005

Training

Het geven van een opleiding, training (of de meer moderne naam 'workshop') is een vak apart.Ik ben er niet voor in de wieg gelegd aangezien ik het nodige geduld ontbreek dat mijn eigen leerkrachten in bijvoorbeeld de middelbare school wel hadden. Ik gooide met half opgekauwde snoepveters naar een naar cognac stinkende bijna bejaarde lerares Frans, dus het zal God's eigen wraakneiging zijn die me parten spelen nu.

Ik zit dus opgescheept met een zootje ongeregeld van ongeveer 18 tot 25 jaar, waarbij hun urban-look, steatwear and fuzzy haircuts ruimschoots werden ondersteund door een niet aflatende stroom vunzigheden, gore verhaaltjes en een zekere trotsheid op het tentoongespreide dilletantisme inzake technische "shet".

Om een en ander duidelijk te maken drie voorbeeldjes:
1) Ik ben een apparaat van onze firma cheaptronic aan het debuggen na een van onze worpshops, terwijl er achter me iemand bezig is over "het megga-paertie", links naast me een andere gast (met aan bandana op z'kop en een slangentattoo) bezig was over de sounds op z'n gsm, en diegen rechts naast me was bezig over "een lekker blond wijf met dikke tieten op de trein" (ik verzin het niet)... dit met 3 tegelijk babbelen, terwijl er geen van de drie naar iemand anders luisterd, maar ze alle drie wel hun verhaal luidruchtig blijven doen.
2) Iemand roept midden in een theorie-cursus over een nieuwe software release het woord 'backbone', waarbij hij daarna niet meer uitleg kan geven over dit woordje, noch kan aanduiden waarom dit op welke manier dan ook relevant zou kunnen geweest zijn...
3) Iemand vertelde me een goor, en compleet irrelevant verhaal, over een man in een coffeeshop die allerlei operaties had ondergaan en uiteindelijk bepaalde lichaamsdelen liet zien in de zaak teneinde dit te bewijzen. (Waarom ik deze informatie kreeg toegediend terwijl ik over een statefull firewall bezig was is me een raadsel, maar ik leef dan ook niet in een stad waar men regelmatig politici en regisseurs neerknald at close range... dus ik ken daar niks van maaaan)

In ieder geval... met de IP kennis op nul bij de trainies, hebben we een mooie job gedaan om hen te leren configureren, firewallen en weet ik veel wat nog allemaal.

Verder is hier niks te zien of te doen, ik zit verder eigenlijk gewoon te wachten tot ik terug thuis ben en niet moet rekening houden met een betuttelende kruiperige, pastekleurtjes-dragende oetlul met het sociale leven van een boon en het organisatorisch talent en verstand van een peruche.

De komende week moeten we de tech-sales lesgeven en dan de week erop mogen we de rest terug 'effe bijwerken' tot ik hier weer terug naartoe mag om de boel in't oog te houden... waarmee bedoeld word dat er weer twee managers voor elke werknemer zullen komen
pushen,
targets re-allignen,
re-evaluaten,
'effe shamesjitte' (uit het hollands vertaald is dus zoveel als 'eventjes samen zitten'),
team-meeten,
progress-reviews doen,...
en andere synoniemen om het oeroude gebruik van het met een zweepje op steeds minder mensen hun rug te slaan tot ze op korte termijn harder werken, uit te drukken.

Ik heb gisteren het zuur gekregen van het eten hier... alles komt hier uit de microwave, en uit potjes met vreselijke sauzen... Ibis hotels suck.

Geen opmerkingen: