vrijdag, maart 25, 2005

Groenten

Soms bellen of sms'en mensen me met de boodschap dat ik een bepaald tv-programma moet zien om de ene of ander reden. Ze doen dit meestal omdat ze niet willen dat ik iets mis. Ze zijn fout meestal, maar ok. Dankzij dit gedrag heb ik toch ooit het Heizeldrama live meegemaakt op tv, dus ik volg de instructies gewoonlijk wel op.

Ik zet dan puur uit nieuwsgierigheid vlug m'n tv aan, en zoek de post in kwestie om te kijken wat er aan de hand is.
Gewoonlijk zijn er dan staffe beelden te zien, spectaculaire stunts, bloederige tafferelen, of live uitzendingen vanop een plek waar zonet een ramp of een oorlog plaatsheeft.
Gisteren was het echter niets van dat. Ik had na enkele seconden m'n nr 35 voor VTM gevonden (ik plaats dingen die ik niet bekijk niet graag vanvoor in de posten reeks, wat me bij het zeldzame zappen tijd bespaard).
Er verscheen een man op het scherm die duidelijk aan overgewicht ten onder ging. Naast hem stond een typerende blonde jonge vrouw, het type dat men verwacht parkerend voor een zonnebankcentrum in een Twingo met een Radio Donna sticker op de achterruit, de haarsnit en kleding zo weggenomen uit een yoghurtreclame. Het programma, waarvan ik de naam niet eens kende, was opgebouwd rond het concept dat je om het even welke dikke persoon live kan betuttelen op tv, en hem dan kan vertellen dat groenten eten gezond is (qua open deuren intrappen kan dat wel tellen) om vervolgens deze nitwit te filmen in allerlei comprommiterende houdingen tijdens het knoeien bij het koken, tevergees proberen aan lichaamsbeweging te doen, en andere bezigheden die niet echt passen voor iemand van 150kg. De arme man trachtte zelfs, teneinde z'n vtm-premie binnen te halen waarschijnlijk, ook te schaatsen, waarbij hij bijna z'n benen brak.
Jammer toch, dat blijkbaar de enige mensen die naar zulke programma's kijken niet aan overgewicht lijden, maar gewoon hun eigen 'gezonde' status bevestigd willen te zien. Ook jammer voor al die 'marginalen' die te dik zijn, en op het moment dat zulke onzin wordt uitgezonden waarschijnlijk wel wat beters te doen hebben dan naar een vtm-programma te kijken. Natuurlijk is dat die dikke mensen hun eigen fout, want ze missen nu de o-zo belangrijke boodschap dat groentjes eten gezond is. Een programma met een boodschap is het wel, de meeste vtm kijkers hebben inderdaad deze opgepofte supermarkt reclame televisie-trut met irritante stem nodig om zich bevestigd te zien in het overdadig consumeren van 0%-vet-yoghurts, uitgemergelde Delhaize groenten zonder smaak, vittalinea koekjes en andere rommel die de stempel 'gezond' krijgt opgedrukt door de magere-marketing-machine.

Uiteraard is het een feit dat een vettige hamburger van Mc Donald's ongezonder is dan pakweg een bord broccolisoep, en uiteraard is het jammer dat veel mensen nauwelijks nog op hun voeding letten. Ik ben zelf in het geval dat ik vaak eens een gezonde maaltijd oversla om minder gezonde snelle hapjes te eten. Maar ik heb echt geen uitgespogen, ongezond ogende, overjaarse, vtm trut die krampachtig jong probeerd te lijken nodig om te weten dat groenten goed zijn en curryworsten slecht. Daarbij, ik heb zo m'n twijfels of de persoon in kwestie nu echt beter af is. Ten eerste zag hij er aan het einde van het programma, zij het gekamd en geschoren, nog altijd even vet kaal ongezond en vies uit. En te tweede vrees ik dat eens de camera's weg zijn en het geld op z'n rekening staat, hij snel terug zal vervallen in z'n oude gewoontes. Niet dat het me een moer kan schelen. Temeer omdat hij blijkbaar het verstand had van een gemiddelde taxi-chauufeur, wat ongeveer overeenkomt met het denkvermogen van een pasgeboren zoetwaterschildpad die net een lobotomie heeft gehad.
Ik heb het gevoel dat dit programma gewoon een excuus was om voor de gemiddelde huisvrouw spectaculair lijkende beelden te maken van beschimmelde groenten in de ijskast van een alleenstaande man. Ik zweer het je, wanneer je in de ijskast van zulke personen gaat kijken vind je altijd wel iets beschimmeld of over datum. En daar is op zich niks mis mee, perfecte ijskasten vind je enkel bij serial killer types. Zeker als het gaat over de met goede intenties gekochte worteltjes die dan vanwege te-moeilijk-om-klaar-te-maken blijven liggen rotten. Ik heb op dez wijze nog een rolmops van 3 jaar oud in m'n ijskast steken, en een ui die inmiddels zelf weet hoe ze de ijskast kan opendoen van binnenuit om een luchtje te gaan scheppen... who cares). De man in kwestie, had heel toevallig ook geen enkel product in huis dat op vtm wordt aangeprijsd in de reclameblokken, geen enkel. Wat toch wel toevallig is uiteraard... de man had 'anonieme' chips in huis, merkloze chocolade, en andere dingen waar gene merk op kleeft zoals 'pitta' 'fritten' en 'bier'. Hij shopte z'n gezonde spullen wel overduidelijk bij Delhaize (duur!) bij elkaar.
Men liet in de reportage trouwens duidelijk de man een week alleen koken, zonder echte begeleiding. Waar het natuurlijk op neer kwam om hem met opzet uit de bocht te laten gaan zodat de huisvrouw thuis daar hartelijk mee kan lachen, haar stressvol leven om met die Twingo van kindercréche naar familie en zonnebank te rijden is al zo ellendig dat ze uiteraard een verzetje nodig heeft.
"Kijk eens, die weet niet hoe hij die groenten moet snijden hahaha". Ik weet niet wie er zieliger is. De man die na een blijkbaar hard leven alleen komt te staan, dik is geworden van dezelfde brol te eten die ze op deze zender aanprijzen tijdens de reclame, en dan tracht z'n leven te beteren met vallen en opstaan. Of de pathetische hoop vtm kijkende yoghurtverslinders die er trots op zijn mooi in het rijtje te lopen en zogenaamd lekker gezond te eten om zich vervolgens aan de tv gekluisterd te verkneukelen bij het zien van een dikke man die op z'n reet schuift tijdens het schaatsen. Ik weet het niet, maar ik kies in zulke gevallen altijd voor de mensen die ondanks hun laag IQ toch proberen iets positiefs te doen, in plaats van voor een stelletje passieve statusjagers.
Ik hoop dat wanneer men me nog eens in allerijl opbelt om een programma te bekijken, men iets betere keuzes maakt... een president die net is neergeschoten, de live ontdekking van wormhole technologie, of een goede japanse horrorfilm, of gewoon iets met meer inhoud dan wat vtm tegenwoordig op ons afstuurd. TV is zo voorbij...

Geen opmerkingen: