maandag, juni 11, 2007

waar zijn de winnaars?

Wie zijn al die CD&V'ers eigenlijk? Wanneer bij de mensen die ik ken rondvraag is er niemand, maar danook niemand die op deze mensen gestemd heeft. Niet dat het iets is om je over te schamen. Neen, zelfs verstokte Vlaams Belang stemmers zijn tegenwoordig hun gêne kwijt en scheppen er openlijk over op dat ze 'de Gerolf' weer hun stem hebben gegeven. Het is hun gegund uiteraard, iedereen stemt op wie hij of zij wil.

Wat me echter opvalt is dat er in mijn vriendenkring, familie omgeving en zelfs op het werk geen kat openlijk zegt dat ze op de CD&V hebben gestemd. Nu vraag ik me af wat voor mensen er dan wèl op stemmen. Van de plusminus 30 mensen aan wie ik het heb gevraagd, was er alvast niemand. Wel zo'n stuk of 11 die op de Lijst deDecker stemden, wat proportioneel ook niet klopt uiteraard.

Ik kan enkel maar concluderen dat er ergens in van die kleine afgeschermde, landelijke gehuchten enorm veel mensen zijn die massaal op deze partij hebben gestemd. Samen met een boel andere mensen uit de steden die er niet openlijk voor durven uitkomen om een of andere reden.

Ik schrok een beetje van de uitslag eerlijk gezegd,... dat de SP.a zoveel klappen ging krijgen had ik niet verwacht, temeer omdat hun kiespubliek meestal de partij blijft steunen ondanks alle tegenslagen. Maar wanneer ik zo rondhoor zijn er ex-SP.a stemmers die verbazend genoeg wel iets zien in de LDD. Wat op zich nog maar eens bewijst dat denken in termen van links en rechts een beetje passé is. Iedereen is wel eens links en ook recht over bepaalde standpunten.

Wat me nog het meest stoorde was het Vlaams-blok-achtige broeierige, vlaggenswaai-sfeerje dat er bij de CD&V overwinning heerste in hun feestzaal. Het was er zweterig, te zien aan de bovenlip van Yves Leterme. Het was er ook Vlaamsgezind. Eigenlijk had het me niet verbaasd om een enkeling 'eigen volk eerst' te horen roepen, of met een paar bokshandschoenen zwaaiend het worod te nemen vanop een tafel... maar Yves bleef kalm en berekend. De machtspartij van weleer is opnieuw herrezen en zal ook op die manier opnieuw regeren. Wat dat zijn ze, een partij die kost wat kost aan de macht wil zijn om de oude garde hun postjes te geven. Er is in mijn ogen niets veranderd, al kunnen ze uiteraard nog positief verrassen. Ik geef hen daarom het voordeel van de twijfel. De komende weken en maanden kunnen al heel wat bewijzen in die zin.

Al vrees ik dat we nog spijt gaan hebben dat Verhofstadt weg is.

Verder een hele opluchting om te zien dat zowel groen als de Lijst deDecker het halen.

Zelf ben ik een hevig tegenstander van de 5% kiesdrempel. Ik vind het basis-ondemocratisch om elke keer een half miljoen stemmen gewoon te laten veranderen van signatuur. Wie de pech heeft dat de partij waar men op stemde net de kiesdrempel niet haalt, ziet vaak de zetel ingenomen worden door een partij die helemààl NIET de mening van deze persoon vertegenwoordigd. Is het niet waar het om draait. Volksvertegenwoordiging?

Wanneer je van partijen her en der 1%, 4.2% 0.5 % afsnoept kan je al een heleboel 'uitgerangeerde' van de andere partijen terughalen.

Daarom ben ik blijk dat LDD wèl over de 5% geraakte. 6 zetels is prachtig, en ik hoop dat ze iedereen het tegendeel bewijzen van wat er allemaal gezegd is over hen. Dat ze deze 4 jaar nuttig werk verrichten in het parlement en er over 4 jaar opnieuw bij zijn. Het principe van deze partij en haar uitstraling spreekt nu eenmaal aan... als er vernieuwing komt in onze politiek komt dat vaak door zulke nieuwe partijen... Er komen, denk ik, interessante politieke tijden aan, zeker met een openVLD die verloren heeft, maar nog steeds in een machtspositie zit en met een CD&V die absoluut moeten waarmaken wat ze beloven om geen afstraffing te krijgen volgende keer.

Geen opmerkingen: