vrijdag, juni 22, 2007

knipperen

Zelf was ik geruime tijd een voorstander van strenge controles in het verkeer, met aangepaste boetes. Liefst zelfs boetes die geen geld kosten, maar eerder alternatieve straffen, op maat voor de overtreder. Er zijn nu eenmaal mensen die je niet kan straffen door ze geld te laten betalen , in tegendeel die dan nog opscheppen tegen elkaar over welk een hoge boete ze wel niet moesten betalen.

In ieder geval WAS ik een voorstander van strenger straffen, maar ik ben daar nu vanaf gestapt. Het is me een beetje aan het tegensteken dat mensen die zich proberen aan de verkeersregels te houden (vooral snelheid) toch blijven gepakt worden op alle mogenlijke manieren, terwijl andere overtredingen door de vingers worden gekeken. Zelf krijg ik nooit boetes, aangezien ik me steeds aan de regels houdt, maar ik zie om me heen dat het steeds moeilijker wordt.

Het gaat me vooral hierom: Ik zie, net zoals zovele andere mensen, elke dag talloze overtredingen. Die vaak tot bijna-botsingen leiden, en jammer genoeg ook tot èchte ongevallen. Vandaag nog reed een allochtone jongeman met een totaal wrak van een wagen, zonder richtingaanwijzers een krijspunt op, om dat volledig tot stilstand te komen, en dan vervolgens (ik was bijna op hem gereden) naar links af te draaien. De voorsorteerstrook om naar links af te draaien was blijkbaar 'te lang wachten' want daar stonden nog een 5-tal auto's voor het rood maar ja, wanneer je geen knipperlichten gebruikt mag het blijkbaar wel volgens mijnheer.

Ik claxonneerde hevig, om de man duidelijk te maken dat hij een kruispunt blokkeerde, waarna hij verder linksaf reed, middenvinger in de lucht. Er kwam net een vrachtwagen aan gereden uit de andere richting. Ik gaf gas, en hoopte ondertussen dat Darwin zijn werk zou doen en deze mafketel van de weg zou maaien.

Dit is maar één enkel voorbeeld, maar er zijn er honderden. Waar niet de snelheid, maar de totale onwetendheid over reglementering of gewone domheid de echte overtreding is. Het ergste is, dat ikzelf dan de kans loop enkele meters verder geflitst te worden omdat ik 7 km/u te snel rijd. Terwijl het heerschap in kwestie lekker verder ongelukken kan veroorzaken.

Ik vind dat er te veel werk wordt gemaakt om snelheidsovertredingen vast te stellen (en vooral te innen), terwijl er voor de rest van de overtredingen totale wetteloosheid heerst. Ik zie bijvoorbeeld geen enkele bejaarde beboet worden, omdat deze geen voorrang verleent aan een rond punt aan de reeds aanwezige bestuurders (altijd aangegeven door de verkeersborden), ik zie dezelfde bejaarden ook niet beboet worden wanneer ze op het midden van een kruispunt hun neus aan het snuiten zijn op de fiets of zonder knipperlichten te gebruiken links indraaien tegen 5 km/u op een baan waar je 70 mag.
Wat ik enkel zie, zijn mensen die werken voor hun geld en beboet worden voor het fout parkeren en het te snel rijden. Niet dat deze laatste ook vrijuit moeten gaan, in tegendeel, men mag streng controlleren. Alleen vraag ik me af hoe je in hemelsnaam mensen een beetje rekening met elkaar kan laten houden en hoffelijk laten rijden wanneer je steeds beloond wordt om je niet aan de regels te houden?

Zolang je maar niet tè snel rijdt is er zeer weinig kans op een boete. Waarom zou men dan nog zijn knipperlicht gebruiken? Of voorrang verlenen of de witte volle lijnen respecteren?
Je kan evengoed even een snelle shortcut nemen over diezelfde witte lijnen, en zonder pinkers door het verkeer zoeven. Zolang je maar niet TE snel rijdt... en daar zit'm het probleem net; de gevaarlijkste mensen rijden niet noodzakelijk te snel, maar zijn de mensen die nog nooit een examen hebbena afgelegd, hun rijbewijs destijds hebben gekrègen in een totaal andere wereld dan nu, nooit hun theoretische kennis hebben moeten bewijzen (zo denken nog vele oudere mensen dat je op een rond punt gewoon voorrang van rechts hebt ook al staan er bordjes die ze niet echt kennen), mensen die geen 5 meter ver kunnen kijken, te gierig zijn om gas te geven, of met wagens rijden waarvan er niets in orde is.
Ik vrees zelfs dat heel wat wagens worden bestuurd door mensen uit bepaalde Oost-Europese landen, waar het rijden blijkbaar heel anders in elkaar zit ofzo. Het wordt elke dag gevaarlijker op de wegen, en elke dag zie ik meer en meer flistpaaltjes overal opduiken (samen met onreglementair aangelegde vluchtheuvels).

Ik wacht op de dag dat men de bejaarde man die zijn knipperlichten niet gebruikt eens aan de kant zet en ook 50 euro laat betalen.
Ik wacht op de dag dat de 4x4 rijder die gewoon over een berm rijdt om sneller op zijn bestemming te geraken zijn wagen in beslag neemt.
En ik wacht nog meer op de dag dat mensen die op een linkerrijvak van een grote baan 30 km/u aan het rijden zijn (omdat ze naar 'den bakker' moeten en zeker op tijd naar links willen geraken), van de baan worden gehaald, auto kwijt zijn, rijbewijs kwijt zijn en in ruil een tramkaart van 1 maand krijgen als ze beloven nooit meer in een auto te komen.

En ondertussen gaat het flitsen voort. Zonder visie, maar met een volle portemonee. Even wat cijfers: 425 000 overtredingen ongeveer voor snelheid alleen in 2006. Waarbij de minimum een 50 euro is. U kan zelf uitrekenen.
Dit brengt meer op dan de verkeersregels laten naleven op andere buiten de snelheid uiteraard.

Dus lekker bellen met de gsm zonder handenvrij,... sigaretten opsteken, haar kammen, schmink opdoen en geen knipperlichten gebruiken. De politie is er toch niet mee bezig...

Geen opmerkingen: