zaterdag, juni 16, 2007

de lucht is blauw...

...En het zonnetje schijnt. Daar zijn de flikken weer.

Elk jaar wordt het fenomeen duidelijker: de politie is meer prominent aanwezig in de stad wanneer het zonnig is.
Het lijkt wel alsof er opeens meer agenten, meer patrouillewagens en meer voetvolk beschikbaar is wanneer het zomert. Een raar fenomeen vind ik dat. Niet dat er iets mis is met meer blauw op straat. Op zich kan het alleen het gevoel maar verbeteren dat je veilig in je eigen stad kan rondlopen, alleen vind ik het wat vreemd dat die mensen opeens vanachter elke hoek en struik komen gekropen wanneer het zonnetje schijnt.
Het lijkt wel alsof ze heel de winter binnen achter hun bureau zitten, schrik van de regen, wind en eventuele sneeuwvlokjes. Om dan wanneer de zon begint te schijnen en de thermometer boven de 25°C begint te komen, naar buiten te gaan: massaal.

Het is ook opvallend dat op de eerste echte zomerse warme dag dit jaar, ik maar liefst 3 keer een flitspatrouille tegenkwam (lekker met de ramen open in de wagen zitten wachten tot er iemand 3 km/u te snel rijdt, terwijl ze daar van de zon aan't genieten waren... als een spin in een web.)
Het is hen gegund uiteraard om, net zoals iedereen, van het weer te genieten waar mogenlijk... al vraag ik me af waarom ik in de wintermaanden, nergens maar dan ook nergens politie tegenkom in de binnenstad. Ook dan loopt er krapuul op straat, ook dan kunnen je hersens ingeslagen worden door een dolgedraaide mafketel die op je gsm (45 euro, mediamarkt :) uit is... maar dan zie je ze niet uiteraard...
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat deze 'pose' een deel is van een campagne om vooral toeristen, te laten zien dat deze stad veilig is. Dat ze met andere woorden lekker relaxed hun centjes hier kunnen uitgeven: want de politie waakt, gekleed in zweterige zomerhemden over hun welzijn.
Alles begint in deze stad trouwens hetzelfde doel te dienen; toeristen het naar hun zin maken.
Ik dacht dat we een havenstad waren? Een stad die niet van één enkel ding leeft (namelijk toerisme), maar van een waaier aan handel, industrie, scheepvaart, toerisme, cultuur, ....

Als er dan toch zoveel politie beschikbaar is in de zomer om over meestal Nederlandse toeristen te waken, dan kunnen ze deze manschappen ook inzetten tijdens de wintermaanden. Moest het aan inspiratie ontrbreken: ze kunnen bijvoorbeeld eens om 3-4 u 's ochtends alle zatte, of stonede taxi-chauffeurs controlleren of de Keizerlei-Meir ontdoen van straatboefjes of nog beter: de drommen nep-muzikanten/aftroggelaars in de gavangenis zwieren (waar ze thuishoren).
Maar in de zomer rondparaderen met 5 patroeilles op 10 min tijd over de Groenplaats is natuurlijk veel toffer. Er waren zelfs agenten die vrolijk meespeelden met enkele wilde meisjes die een vrijgezellenavond waren aan het houden "Kijk, nen echte flik... haha, vraag die ne kus!".
Elk Disneyland heeft zo z'n man in een Mickey-Mouspak nodig natuurlijk...

1 opmerking:

Anoniem zei

Als binnenstad bewoner kan ik mij perfect terugvinden in het opvallende "laten wij een blik politie opentrekken" tijdens de warmere maanden.

De afgelopen winter (het vroor) werd een vriend 's nachts overvallen op 200m van Antwerpen Centraal: geen politie te zien en "geen combi's beschikbaar". "Kom maar naar de politietoren" werd er ijskoud gemeld.

Tijdens de afgelopen warme dagen keek de Antwerpse politie helikopter overdag vrijwel dagelijks luidruchtig in mijn bord, met absurde passage frequenties door 1001 politie combi's.

Maar 's nachts is veiligheid blijkbaar weer snel vergeten: ingeslagen autoruiten, graffiti en bezopen overlast: "alle combi's zijn bezig"

Antwerpen blijft bizarre ideeën over veiligheid hanteren: ideeën die vooral geen dure nachturen mogen kosten.