zaterdag, juni 23, 2007

De TV zwendel.

Aangezien ik al een tweetal jaren zonder Televisie leef, heb ik geen beeld meer (hebt u'em?:) over de huidige stand van zake in abonnementenland. De bedrijven die aan TV-distributie doen waren danook eens toe aan een kleine doorlichting. Gewoon voor de fun ben ik even gaan rondkijken over wat er zoal te kopen valt indien je TV wil kijken.

De intercommunales, zoals geweten, zijn alle 36 een soort baronniën die de lokale verdeling van gas, electriciteit, kabeldistributie enzovoorts op zich nemen. 'Op zich nemen' betekent in dit geval dat ze het belastingsgeld dat onze voorouders hebben betaald hebben omgezet in leuke spulletjes zoals TV-bekabeling, gasleidingen en electrisiteitslijnen. Om deze diensten daarna dubbel en dik te laten her-betalen door de kinderen van deze belastingbetalers; uiteraard is er onderhoud en uitbreiding van het netwerk nodig, aar sommige intercommuncales gaan wel erg ver in het afrippen van mensen vind ik. Dat er moet betaald worden voor een dienst en het onderhoud van onze nutsvoorzieningen is logisch, maar waarom speelt hier de vrije markt niet op plekken waar het wel zou moeten? En waarom speelt de vrije markt net wel waar het niet zou moeten?

Een voorbeeld dringt zich op.
Integan, de televisie-distributeur van Antwerpen is een bedrijf dat een ijzeren greep heeft over de manier waarom we TV kijken in deze provincie. Ze zijn al bij al goed georganniseerd, dus over de dienstverlening heb ik niet echt klagen. Maar dat mag wel wanneer je hun prijzenpolitiek bekijkt.
Wat me vooral stoort is dat net hier de vrije markt niet speelt. Je hebt dus geen keuze. Wanneer je in deze Goelag-Antwerpen-Noord woont kan je nu eenmaal maar kiezen tussen enkel opties voor kabe TVl: Integan, of niets.
Ik koos voor 'niets'. Waarom, is meteen duidelijk hieronder:

Rekent u even mee?
Allereerst de verplichte kost voor indienststelling : 29.10 Euro (belachelijk bedrag maar ok)
Deze 'dienst' is puur nep. Aangezien de aansluiting er al ligt in dit geval en er eigenlijk nog steeds signaal op zit. Het is enkel een filter die er voor zorgt dat je niets kan zien buiten sneeuw en 2 vrije zenders. (inderdaad, zelfs zonder aansluiting kan je perfect NBC en ZDF ontvangen blijkbaar ;).

Wanneer je een 'nieuwe' aansluiting neemt is deze prijs 67 euro. Met of zonder BTW vertellen ze er niet bij op hun site, ik vermoed dus zonder.


Vervolgens een abonnemnet (basis-zenders) van 149,85 jaarlijks.

Dit aanbod is magertjes... een allegaartje van Franse, Nederlandse en Duitse openbare zenders waar geen kat naar kijkt.
Hier stopt het verhaal voor de mensen die op de analoge manier TV willen kijken. Voor de anderen, die wat meer zenders willen ontvangen en vooral betere beeldkwaliteit gaat het door:

Voorts nog een digitale decoder: HD-receiver voor 229 EUR. Er is ook nog een recorder (waar je zonder bij te betalen NIET mee kan recorden!! ) van 369 EUR. De mensen die dit ding (productiewaarde 70 euro) kopen zijn stapelgek in mijn opinie...
En dan nu de klap op de vuurpijl: je staat daar dan in een van hun winkels als een koplete lul met je 500 euro aan materaal in je handen en je krijgt je HD 'decoder'.
En wat blijkt?

Je kan met dit toestel niet decoderen zonder een smartcard te hebben. Zelfs voor het goedkoopste basis-pakket heb je deze smartcard nodig! Dus het is sowieso verbonden met de aanschaf van een decoder.

Kost? 25 euro voor 'activatie' van een smarcard.
Dit is de druppel voor mij: dit is pure koppelverkoop. Dit is zoiets als een waterkraan verkopen waarvan de draaiknop zelf niet kan ronddraaien zonder een 'speciale' sleutel van 25 euro. Je rijnste onzin.
De echte TV freaks (die dus ook wel wat anders willen zien dan re-runs van 'Allo-Allo' en The Simpsons seizoen 1 tot 4), kunnen er best nog een 'MEGA' pack bij kopen om daadwerkelijk films van na 1998 te bekijken kosten? 36 euro extra per maand.

En dan heb je dit alles thuis staan... voor de prijs van rond de 430 à 580 Euro, en een returning kost van om en bij de 13 tot 55 euro afhankelijk van je kijk-smaak.
Dan zet je je TV aan en kijk je naar ... diezelfde flutzenders die je op je analoge TV al had.
Nu nog een HD-capable TV kopen van om en bij de 1000 à 2000 euro (die overigens elk uur evenveel verbruikt dan je wasmachine die op volle toeren draait) en je kan 'lekker genieten' van diezelfde uitzendingen van FC de Kampioenen en andere rommel die ze blijven herhalen en herhalen.


Wat een troep. Ik wil best betalen voor TV... maar dan TV waar ik naar kijk!
Laat me de keuze uit zowat ALLE zenders van Japan tot Finland, Van The States tot België en ik zal wel zelf kiezen en betalen voor wat ik 'verbruik'. Technisch is het perfect haalbaar (Internet remember?) om om het even welke kanaal uit te zenden. De prijs erbij vermelden en hup ik kan kijken. En hou de staatzenders gratis voor iedereen.
Maar een 'recorder' verpatsen en dan de mensen extra laten bijbetalen om er te MOGEN mee opnemen is natuurlijk veel winstgevender waarschijnlijk.
"Me iel Aàntwaarpe, mor ni me moa."

Het is me trouwens nog steeds een raadsel waarom we in het grootste deel van Antwerpen nog steeds geen telenet digitaal hebben, niet dat dat goedkoper of beter is, maar dan heb je tenminste al twee spelers op de markt. Nog beter zou zijn dat Telenet via de projecten die lopen voor de Xbox360 mee zou werken. Daarbij gebruikt men deze spelconsole als een decoder en kan je op die manier video on demand doen en live zenders streamen. Maar helaas... telenet doet hier niet aan mee voorlopig. Het had een leuke derde optie geweest...
Voorlopig kijk ik TV op joost.com da's ook goede kwaliteit, geen abonnementen, activatiekost of dure decoders en stomme smartcards... gewoon TV. Vaak zelfs de zelfde zenders dan die integan of telnet digitaal aanbieden...

Geen opmerkingen: