woensdag, juni 22, 2005

frituren

Frituren in Deurne en omstreken zijn echt wel grappig.
Hoe later op de avond, hoe mooier het volk. En deze uitdrukking is zo waar. Ik ging bij wijze van sociaal experiment (honger) eens een kijkje nemen in frituur 'Las Palmas' in Wijnegem. Een onbekende cullinaire gelegenheid voor mij, maar wel één die tenminste open was om 23.55u, wat al meteen in haar voordeel sprak.
De avond- en nachtfrituren in deze streek hebben me al vele hillarische momenten opgeleverd, gaande van luid boerende mensen, conversaties over overvallen en gestolen motorfietsen, tot het simpelweg dronken aan de toog hangen van de lokale friet-groepie die dan de bezoekers begon te kleineren op de koop toe.

Las Palmas is gezellig. Een frituur die een zekere mora-gezelligheid uitstraalt met vlaggetjes, wimpels en folders aan de muren van alle lekkernijen die ze aanbieden.
De locale bevolking was vertegenwoordigd in de gedaantes van een Mexicaans tweetal die net uit een Bruce Lee film waren weggelopen, een soort van laatavond pervert, en 3 taxichauffeur-types.
Dezee laatsten bezorgden me het vermaak dat ik in zulke keten zoek. Een rijpe converstatie die ze met alkaar voerden over de wegcontroles in Frankrijk, en het professioneel plaatsen van gevaren-driehoeken. Dit laatste schijnt een hele opgave te zijn voor mensen in de taxi-branche - net zoals wiskunde, fycica, Frans, Nederlands, geschiedenis, etiquette, verkeerswetgevingen, sociale vaardigheden en elementaire ommegangsvormen ten opzichte van de rest van de bevolking, al moet er bijgezegd dat ze excellent dassen kunnen knopen bij zichzelf terwijl ze rijdend in een achteruitkijkspiegel turen.

De mensen waren bezig over het feit dat een van hen een maand geleden naar ik hen mag quoten "vuile bruine apen" hadden zien weglopen van een huis. De derde was de man die in het huis woonde. En hij vertelde vrolijk waar iedereen bij stond dat hij een beetje een rascist was. En dat hij deze voorgenoemde mensen met plezier in het nabijgegen kanaal zou gooien indien ze hem nog eens ontgeriefden van zoeits als een auto-radio. De man was zich van geen kwaad bewust, en lette niet op het feit dat er in de frituur eigenlijk 2 gekleurde medemensen aanwezig waren, hij sprak met z'n mond vol en klonk marginaal. Maar deze twee waren bezig hun frittten te zoeken onder een zelf aangelegde laag sauzen allerhande, waarbij ze dankbaar gebruik maakten van zoveel mogenlijk zout, blijkbaar een status-symbool in Mexico ofzo, wie weet, ik ben daar nog nooit geweest, laat staan met een pak fritten.

Ik bestelde een groot pak met mamoetsaus en een gebakken servela.

De mensen in kwestie gingen vrolijk door met het bekommentariëren van de tv die er voor hun neus hing en (hoe kan het ook anders, ik verzin het echt niet) waar de zender genaamd VTM op stond. In een frituur hoort geen tv te hangen. In een frituur moet frietgeur hangen, en een grote reclame voor jupiler en biki-burgers ofzo.

Al bij al , de uitbater is een vriendelijke gast, en bovenal bakt hij uitstekende fritten... ze zien me er zeker terug.

In de andere frituren heb ik wel ergere dingen meegemaakt, maar da's voor een andere keer :)

Geen opmerkingen: