dinsdag, juni 21, 2005

de jeugd van tegenwoordig

Ik zag een oude man op straat , en blikje drank leegmaken, dan schichtig rondkijken en het blikje vervolgens weggooien in een plantenbak. Aangezien ik zijn generatie (hij moet iets van een dikke 50 zijn geweest) graag een koekje van eigen deeg geef, ging ik naar hem toe.
"Excuseer meneer, maar er staat verderop een vuilnisbak, misschien kan u daar uw blikje in kwijt".
"Moejdu mejuweige" was het antwoord. Ik schalelde over op plat Antwerps, aangzien deze man duidelijk geen hoogstaand vocabularium kon hanteren.
"Uw generatse zou beter et veurbeeld geeve niwaar? Waarom gooide da ni in de vuilbak die met ons belastingsgeld ik neergezet om de 100m?"
"Er sto genne vuilbak... da is ni van mij"
"Ik heb het u zelf zien weggooien oude zak,... ge zou beter nog 50m wandelen want ginder staat ne vuilbak."
"Waar meoide gij u eigenlijk mee?"
"Ik moei me met het algemeen welzijn van de samenleving... aangezien er heel veel oudjes zoals uzelf profiterenv an allerlei voordeeltjes, en ondertussen lekker op het Vlaams Blok stemmen omdat hun stad te vuil is, bekommer ik me omwille van het feit dat u nu ZELF een blikje achteloos wegwerpt".
Hij stamelde "En al die vreemdelingen dan met hunnen drugs en al, er worden elke dag menen neergeschoten zenne... da's nogal wat erger".
"Ja inderdaad dat is erg, uw generatie heeft die vreemdelingen wel naar hier gehaald he, om lekker in de mijnen te werken en uw vuile klusjes op te knappen... die mensen betalen misschien meer belastingen dan u in feite. Het heeft er trouwens niks mee te maken, want u hebt zonet de straat bevuild."
Ik liet de man voor wat hij was en wandelde door naar de Groenplaats een beetje verderop.
Ik kwam hem weer tegen toen ik aan het rode licht wachtte om over te steken... hij maakte aanstalte om door het rood te wandelen.
"Neen maar, gade door het rood wandelen meneer...? doe maar misschien raakt er een auto u en moet ik dan minder pensioenen afdragen achtereen..."
"Waate, godverdomme! Ik steeek over waar ikke wil..."
Hij wachtte desondanks toch tot het groen werd... terwijl een meisje van pakweg 16 overstak met haar fiets. "Daar zegde niks op hé?" probeerde de oude man.
"Nee inderdaad, dat meisje zal waarschijnlijk al werk genoeg hebben achtereen om de schulden die uw generatie heeft gegenereerd terug te betalen, dus die mag van mij op eigen risico oversteken, daarbij, ze is nog jong en rebels, ze wag van mij een voorbeeldfuncite in de maatdschappij nog even aan zich laten voorbij gaan."
De man snapte het niet meer... en stapte over toen het licht op groen sprong... waarna hij in de metro-ingang verdween. Ik riep hem nog na "En nu gade waarschijnlijk gratis en voor niks op mijn kosten met de tram naar huis rijden zeker... geniet er maar van hé. Zolang het nog duurt."
Ik keerde tevreden naar m'nt terrasje terug.

Soms krijg ik van die buien. En ben ik even een bemoeizieke oude zak... en dat is fijn... Want ik weet het van mezelf. Normaal gezien kan het me geen zak schelen wie wat doet en waarom. Maar ik heb vaak genoeg van mensen van die leeftijd lessen gekregen, terwijl ze zelf bhoren tot de meest destructieve, parasitaire generatie die we in 100 jaar geekend hebben. En ik geef ze graag tegengas, want achteereen zijn ze weg, en dan heb ik misschien spijt dat ik ze't nooit in hun gezicht heb gezegd..

Geen opmerkingen: