donderdag, februari 16, 2012

pingping review mobiel betalen



Om de zoveel maand is er wel een nieuw buzzword in de ICT wereld.
Een jaar ofzo geleden was dat opeens de zogenaamde NFC-chip.  (Near-field communication) een chip die ons in staat stelt via radiogolven te communiceren met andere NFC chips, en zodoende snelle mobiele betalingen mogenlijk te maken.

In eenvoudige woorden: een Proton (chipknip) kaart die je gewoon op met je telefoon kan gebruiken. De mobiele versie van een Proton-chip dus.

Ik heb toen deze pingping.be dienst uitkwam meteen zo'n nfc stickers bestelt. Het zijn van die ronde (belgacom)blauwe zelfklevers waar een chip in zit en een nummer op staat.  Deze nummer koppel je dan met je account bij de bank of bij pingping, zodoende kan je dus kleine betalingen verrichten.

Er is één probleem.  Ik ga echt niet met zo'n stomme sticker op m'n gsm rondlopen. Ik ben zo iemand die zeer bewust geen Smartphone heeft, dus ik loop rond met iets uit 2006, daar zo'n blauwe sticker op kleven is er een beetje over.  Ik heb dat NFc-rondje dus aan de binnenkant van mijn portefeuille gekleefd.  Waar het nu al een jaar gewoon hangt te verslijten.

Het probleem met mobiel betalen is dat je meestal een dure sms moet sturen (bijvoorbeeld op De Lijn) om dan 'mobiel' te betalen.  De tijd dat je gewoon opstapt, je gsm langst de betaalautomaat of NFc-zone glijdt en betaald hebt ligt nog ver voor ons denk ik.
Men klopt blijkbaar liever geld uit de mensen hun zakken via sms-betalingen, die extreem lucratief zijn voor de bedrijven die ze inrichten.

De pingping sticker blijft inmiddels ongebruikt in mijn portefeille kleven. Het erge is dat ik niet eens weet of dat ding wel wèrkt,... ik heb het niet op mijn gsm gekleefd zoals aangegeven op hun site.  Heeft zo'n NFC-chip electriciteit nodig om met pingping automaten te communiceren?
Mijn vragen hieromtrend naar hun 'support' bleven echter onbeantwoord (het feit dat dit een side-project is van Belgacom zit daar misschien voor iets tussen, men blinkt daar vooral uit in het niet lezen van support-mails).
Maar ik dwaal af.

Wat zou het mooi zijn om kleine, snelle aankopen echt met een mobiel betaalmiddel te kunnen doen (en dan bedoel ik zonder Apps en andere brol die je op je smartphone moet laden en waar mensen dan als een bende schapen staan op te tokkelen aan de ingang van een grote winkelketen...)
Ik heb het over ECHT mobiel betalen:
- Je wandelt een winkel binnen
- Neemt een trui uit een rek
- Wandelt buiten langsheen een soort corridor of betaalarea
- Je gaat terug naar huis, en hebt correct betaald voor de trui dmv. een kleine tag die gelinkt is aan je biometrische gegevens, credit-card en winkelpatroon (een beetje AI kan nooit kwaad).

Maar in de plaats stap je een winkel binnen en sta je 15 min. aan te schuiven vooralleer je aan een verveelde kassierster met een MAGNEETcard kan betalen, om dan te constateren dat je trui niet correct ontwaard is en er meteen twee kleerkasten van de security in je nek springen.

Iemand van de mobile-payment industry die hier een antwoord op heeft?

Geen opmerkingen: