maandag, februari 27, 2012

online supermarkten walsen Delhaize en Colruyt plat in 2012

Tijd om eens een paar heilige huisjes virtueel en blogsgewijs in elkaar te trappen.
Met name de toenmende discussies over wie nu de goedkoopste is van onze belgische supermarkten.

De laatste paar weken is er in onze media heel wat te doen hierover. Zo was er eerst de aankondiging van Delhaize dat de keten een assortiment van 300 producten ging verlagen in prijs. Waarna een andere supermarkt, Colruyt de mensen garandeerde om de prijs in hun winkels eveneens aan te passen tot net onder die van Delhaize op de genoemde producten. 

Nu wat is goedkoop? Wanneer je enkel naar de prijs kijkt is Colruyt misschien wel lager geprijsd dan Delhaize (vaak net één eurocent), maar vaak is Delhaize dan weer goedkoper om net-niet-vergelijkbare producten. Wie maalt er om die ene eurocent?

Men slaat meestal één enorme factor over: de kwaliteit. En deze laat meer en meer te wensen over bij Delhaize (vooral op de fuit en groeten afdeling is het vaak kommer en kwel).

Diezelfde week kondigde het zieltogende Carrefour ook aan de prijzen te verlagen en de winkels te vernieuwen. Dit laatste was enorm nodig trouwens - in sommige vestigingen moest je snel zijn voor de inwonende vogels en ander ongedierte de fruitafdeling hadden overgenomen (bij wijze van spreke).

Het meest interessante nieuws kwam echter van een consumentenorganisatie.

Hun studie had als eindconclusie dat de gemiddelde winkelkar 10% goedkoper gevuld wordt in Nederland dan in België (dat wisten we al, maar leuk om het nog eens bevestigd te krijgen). [ artikel uit de morgen http://goo.gl/UWQCy ]

Dit laatste is ook de dooddoener vind ik... Delhaize, Colruyt en Carrefour mogen het spreekwoordelijke 'pissing contest' houden over wie er nu de goedkoopste produkten aanbiedt, men blijft allemaal tesamen VER achter op onze noorderburen.

Wanneer je online gaat shoppen is het verschil zelfs NOG groten dan wanneer je naar C1000 of Dirk Van den Broeck gaat winkelen in Nederland. 
Een mooie vergelijking is de online supermarkt Truus.nl in Nederland.  Een online retailer die ook in ons land levert en zich toelegt op verzorgingsproducten allerhande.

Ik vergelijk hier een bestelling van bij truus.nl tussen Colruyt en Delhaize:
Het gaat over identieke producten waar mogelijk, de niet identieke producten heb ik

Herberekend op basis van andere verpakkingsinhoud.  De vergelijking gaat verder over identieke producten.

22 feb 2012 - vergelijking Truus.nl - Colruyt - Delhaize

 Let er ook op dat bij truus alles werd afgeleverd en ik bij Colruyt en Delhaize alles zelf nog moest gaan halen (wachttijd gemiddeld 10 min. plus brandstofverbruik).

Maak zelf gerust de berekening voor de producten die jij vaak koopt...


Het argument dat door Colruyt in een persmededeling naar voren werd gebracht ter verklaring van de prijsverschillen met Nederland, als zou winkelen in Nederland onze lokale tewerkstelling zou schaden, veeg ik van tafel,...
Was het niet zo dat we in één Europa leven? Waar er vrije concurrentie moet mogenlijk zijn? 
Wanneer ik als Belg bij een Nederlandse winkel koop zou je evenzeer kunnen veronderstellen dat deze winkel wel zal uitbreiden en misschien via een correcte openbare offerte wel een Belgische firma zou kunnen nodig hebben om hun gebouw te vernieuwen (om maar iets te zeggen). 

Protectionisme ligt (zogenaamd) achter ons in Europa, dus ik speel dat nep-eengemaakt spelletje graag mee, zeker wanneer het me een boel geld uitspaart. Het is aan de heren politici om te zorgen voor eerlijke concurrentie, eengemaakte belastingstarieven en BTW.  Men heeft deze situatie zelf gecreëerd... en ondertussen winkelt den Belg in Nederland

Geen opmerkingen: