vrijdag, december 28, 2007

Kerstparade

Groot was mijn verbazing vandaag wanneer ik van een familielid de waarschuwing kreeg om best niet de stad in te gaan. Er was namelijk een grotere drukte dan normaal voorspeld. Naast de drommen Nederlanders die onze stad economisch leegroven zou er vandaag dus ook enorm veel volk komen opdagen voor iets dat ze de 'VTM KerstParade' noemen.
Een begrip waarbij normaal gezien iedereen zou moeten bij beginnen huiveren, in de eerste plaatst de BV's zelf die er aan moeten deelnemen. Zoals gekend kijk ik zelf geen televisie in de klassieke betekenis, en de laatste keer dat ik zelf vrijwillig naar een VTM programma keek was waarschijnlijk ten tijde van het nieuws met 'Nadine'.

Ik zou dus bijgevolg niet weten wat voor mensen er weer op een praalwagen of koets gaan gehesen worden, om vervolgens halfdronken door de straten van Antwerpen te worden gereden ten midden een aantal krapuleuze met VTM vlaggetjes zwaaiende kindjes met slechte tanden en te grote jassen.
Het feit alleen al dat men een tientallen jaren in onbruik geraakt folkloristische bedoening als een 'parade' door de stad laat trekken is hallucinant. We leven niet meer ten tijde van 'De Witte van Zichem' waar de pastoor nog over wit zand door de straten trekt terwijl er achter hem een hoop ex-misdienaars een kar met een beeld van Maria door het dorpscentrum trekken.
Ik vond het al voldoende plaatsvervangende schaamte opwekkend om destijds een Dirk Frimout op een stomme koets door de hoofdsteden gesleurd te zien, omdat elke marginaal hem ook eens 'in het echt' kon zien.
Who cares anyway?
Wat heb je er in godsnaam aan om iemand die een scorebord in de lucht steekt tijdens een spelletjesprogramma of de hoofdrol speelt in een soap vol slechte dialogen 'in het echt' te zien? Ik begrijp totaal niet wat je er aan hebt.
Het gevolg is wel dat er mensen weer opnieuw de stad niet in of uit geraken voor deze kleinzielige, intriest oud-Vlaamschen onzin.
Want blijkbaar kan het onze burgemeester allemaal niet schelen dat zijn stad aan alle kanten wordt misbruikt ter vertier van een hoop ellendelingen allerhande die hier enkel maar zich komen amuseren ten koste van anderen.
Daarbij snap ik ook VTM niet, dat ze zich inlaten met het laten rond paraderen als ware relikwieën in een jaren 50-60 carnavalstoet. Ik heb medelijden met de acteurs en zangers die na hard zwoegen, hielen (en andere lichaamsdelen) likken aan de bak zijn gekomen en hun kost moeten verdienen met het vermaken van de Ronny en Cindy gezinnen wiens leven uit niets anders bestaat dan het aanstaren van elk jaar groter wordende flatscreen TV's en het consumeren van om het even wat men aanprijst in de reclameblokken.

Deze acteurs moeten toch zelf een degout hebben van het soort publiek dat hen aanspreekt met de naam van het karakter dat ze spelen in een soep. Terwijl ze naïef lachend wachten tot je hen een fake handtekening geeft of eens professioneel in hun ogen kijkt. Wilde dieren zijn het, zonder enige perceptie of nut, zonder enig besef van waarden en met volgzaamheid van een troep lemmingen.
Ik wacht nog steeds op het moment waar een zatte acteur van zijn stoeltje kantelt en vervolgens vanop het koetsje waar hij op moest zitten de mensen daar beneden die aan de kant staan te gapen volledig onderkotst. Het zou enorm fijn zijn moest er ook maar ééntje de culturele waarde van zo'n stoet optrekken en de moed hebben om bijvoorbeeld zijn broek te laten zakken en de massaal opgekomen fans van wittekerke met een fijn straaltje urine te besprenkelen.
Maar ik denk dat hen daarvoor de ruggengraat ontbreekt. De moment dat je op zo'n koets kruipt is alle moed, alle eer weg denk ik.
En dat weten ze bij VTM maar al te goed.

Geen opmerkingen: