zondag, augustus 05, 2007

Politiek probleem? Hernoem de realitiet gewoon...

Enkele gemeenten hebben de laatste weken een nieuwe trend ingezet. Namelijk het veranderen van de realiteit, om zodoende van een probleem af te zijn.
Het gaat om het volgende. Volgens deze gemeenten (Eeklo, Waregem, Doornik, Geraardsbergen....) is het voortaan zo:
"Het lawaai van spelende kinderen is geen hinder meer." zie links

Ik zie dit als een zoveelste rechtstreekse aanval om de mensen die zich niet als over-tollerante zombies laten doen overal. (zie mijn post over-verdraagzaamheid.)
Op zich heb ik niet tegen spelende kinderen. Ik herinner me nog dat ik af en toe ook op straat speelde en dat er dan ook wel eens geroepen werd en met een bal tegen een gevel geshot. Geen probleem daarmee... mensen moeten daar maar tegen kunnen binnen de grenzen van het doenbare en leefbare. Deze discussie gaat me eerder over het onrealistische uitgangspunt van deze gemeenten: iets dat volgens hun èigen definitie LAWAAI maakt, mag wel niet meer als 'hinderlijk' worden beschouwd door de buurtbewoners of andere "lastige" mensen die komen klagen over vanalles.

Wat is het volgende?
"Hondendrollen mogen niet meer als vuil en stinkend worden ervaren door de bewoners van een straat die er hun schoeisel hebben in geplaatst bij het stappen"???
Of nog beter:
"Stank afkomstig van de nabijgelegen fabrieken mag niet meer als onwelriekend worden gemeld door de bevolking."

Duidelijke regelgevingen uitvinden, of een beetje rekening houden met IEDEREEN (ipv enkel de nette gezinnetjes met een eigen huis, twee wagens en twee kindjes) is er niet meer bij zeker?
Ik wil de politici van deze gemeenten (die trouwens verbazend veel navolging beginnen krijgen) erop wijzen dat de definitie van lawaai de volgende is: "hard, onaangenaam geluid" - hinder daarbij is : "wat iem. hindert, onaangenaam gevoel enz. synoniem: overlast, belemmering, last"

Eigenlijk zegt zo'n gemeente dus letterlijk aan hun politiezone:
"Hard onaangenaam geluid van spelende kinderen mag niet als een onaangenaam gevoel overkomen".
Dit is ronduit belachelijk. Ik vraag me af waarom ze niet eens in debat gaan met mensen van een gemeenschap ipv. zulke flauwekul te zitten verzinnen. Waarom zet men (wanneer er al problemen zouden zijn uiteraard) die mensen niet gewoon aan een tafel om met elkaar te praten?

Op zich, ik zeg het nog eens, heb ik geen probleem met spelende kinderen op straat.
Het is zomer, en sommige mensen dumpen hun kinderen dan graag op straat om te spelen (beter dan het traditionele ballenbad van den Ikea (de grootste hot-dog kraam van Europa)).

Meesal is straatspelen perfect in orde voor iedereen. Probleem is dat er niet meer MAG geklaagd worden wanneer er toch zware hinder zou zijn. Daar ben ik tegen.
Ik kan me voorstellen dat er omstandigheden zijn waar het wel enorm belastend kan worden voor een buurt (zeker voor mensen die ergens wonen waar er net veel krijsende kinderen tot 's avonds laat op straat spelen).
Dan nog heeft de mens die zich gehinderd voelt in kwestie het volste recht om daarover te klagen. Meer nog, men moet ook rekening houden met zulke 'lastpakken'.
Lawaaihinder is lawaaihinder, ook al komt die dan van ijskarretjes, vrachtwagens, fabrieken of joelende kinderen.
Wat me boos maakt is dat men zelfs al op voorhand mensen die dùrven te klagen bekladt en een gele ster met 'onverdraagzame' opkleeft om er niet naar te hoeven luisteren en vooral handelen.
Waarschijnlijk omdat er een bepaalde politieke klasse is die lekker hun eigen leefwereld aan het afschermen zijn en geen tegenspraak dulden. Zeker niet van mensen die gewoon gelijk hebben en hun recht opeisen om ook gehoord te worden de mensen die niet over-tollerant zijn en nog af en toe in het verweer komen tegen iets.

In ieder geval is het vanaf nu afwachten tot de dag waarop een gemeente beslist dat alle politici per definitie als intelligent, integer en nuttig moeten worden beschouwd... want oeioei, er zou wel eens iemand durven klagen en kritiek uiten... en dat mag niet hoor. Dan heeft de politie weer werk of moet de gemeente weer een boete betalen na een terechte klacht over het een of ander en dat wil men vermijden uiteraard.

1 opmerking:

Anoniem zei

Schrijver van dit art heeft groot gelijk. Spelende kinderen kunnen ook voor lawaai zorgen : ikzelf heb hier nog niet over geklaagd, maar wij zitten met lawaaioverlast van kinderen boven onze kop. (app. boven ons) en ik kan je verzekeren dat dit ook niet om te lachen is. Langs politiekant krijg ik geen gelijk en moet ik hiermede maar leren leven. Zij zeggen dat daar niets aan te doen is. Voor hanegekraai is dit ook zo. En er zijn nog enkele gevallen waar ik niet zo direct op kom. Maar op internet gezien dat dit wel degelijk niet altijd getolereerd wordt oa sluiten van speeltuinen.
Dus van mij een dikke proficiat dat ge dit onderwerp en uw visie daarop wilt verkondigen.
Volledig mee eens. Bedankt.