maandag, augustus 13, 2007

Zwartrijden maar!

Nu de alles-gratis politiek samen met Steve Stevaert naar de achtergrond is verdwenen is het niet meer zo trendy om te eisen dat iets gratis wordt. 'De markt moet nu eenmaal spelen', zeggen zelfs de meest geharde linksdenkenden tegenwoordig.

Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat ik als occasionelegebruiker van het openbaar vervoer zwaar gediscrimineerd word. Niet omwille van huidskleur of ras, maar wel omwille van een andere niet-ter-zake-doend kenmerk, namelijk oa. leeftijd!

Een en ander wordt duidelijk uit het volgende verhaal:
Ik stap op een zonnige zaterdagmiddag naar de dichtsbijgelegen tramhalte. Een ietwat mollige allochtone dame komt aangewandeld. Ze gaat luid pratend met de gsm in de ene hand richting tramhalte met in de andere hand een hele hoop vuilnis in een plastic zak (de clichés blijken waar te zijn soms).
Ze gaat me voorbij en dropt al de rommel (papieren vooral) in het vuilbakje aan de tramhalte, bekijkte me dan eens om duidelijk te maken dat ze maar plek nodig heeft op de bank en gaat dan naast me zitten, nog steeds luid pratend in het Arabisch.

De tram komt aan. We stappen allebei op. Wanneer ik wil aftikken besef ik dat mijn tramkaart net vol is. Ik begeef me naar de chauffeur. De dame in kwestie is gewoon gaan zitten, zonder abonnement te laten zien of af te tikken aan de ontwaardingsmachine.
De chauffeur bekijkt me en geeft heel traag weer op een briefje van vijf euro.
Hij maakt me erop attent dat ik gepast zou moet betalen. Ik antwoord hem dat er ook bepaalde mensen zijn die helemaal nooit betalen, gepast of niet.
Waarop hij lacht en vertrekt. Blijkbaar kan een moderne tram van om en bij 1 miljoen euro niet tegelijk rijden en mensen van een ticket voorzien. Dit moet nog steeds gebeuren door een persoon die tegelijk naar achter en naar voor moet kunnen kijken. Waanzinnig op zich, maar ok.

Wanneer ik een plaats zoek geeft hij wat meer gas in een bocht in een tevergeefse poging me uit mijn evenwicht te halen. Ik kan u verklappen dat ik soms wel enige sympathie voel voor mensen die al dan niet fysiek hun geduld verliezen met tramchauffeurs, maar daarover meer in een ander blogpost.

Ik neem vervolgens plaats op een eenpersoonsplekje achteraan en kijk voor me uit.
De volgende vier haltes die we aandoen stappen er nog een heleboel mensen op (veelal allochtonen, nieuwe Belgen, jongeren, hondenbezitters in trainingspak en mensen met stinkende aftershave waarbij de walmen zo uit een chemische fabriek zouden kunnen komen).
Niemand, maar danook niemand, tikte af of had een zichtbaar abonnement bij. Niemand buiten ik had tot op dat ogenblik ook maar enig bewijs laten zien van betaald te hebben.

Je kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat deze mensen allemaal in overtreding zijn, dat is te zwartkijkerig. Maar laat ons zeggen een 20% van hen niet echt 'het betalende type' leek, om het zacht uit te drukken.
Maar goed, iedereen moet leven en voor mijn part mag echt iedereen die belastingen betaalt gratis de tram en bus op, ik ben danook de laatste om een opmerking te maken tegen deze mensen. Waarschijnlijk zijn ze te lui of te arm om een tramkaart te kopen. Of nog erger, was er weer nergens een krantenwinkel in de buurt of een werkende verkoop-automaat van de Lijn (die dingen zijn meer stuk dan wat anders).

Wat me het hards opviel was dat de enkelingen die op de daarop volgende haltes opstapten en wèl aftikten met hun kaart bejaarden waren die een gratis kaartje hebben gekregen van de staat.
In feite, op een tram brand er licht, is er verwarming, onderhoud. Er zijn kuisploegen die die dingen moet proper houden 's avonds, er is electriciteit en noem maar op. Ik kan dus bijgevolg niet begrijpen dat mensen die hiervan gebruik maken gewoon hun lui gat in een van de stoeltjes ploffen, niet betalen en gewoon doen alsof het allemaal vanzelfsprekend is en meestal ook nog doen alsof van hen is ook. Met de twee voeten op de stoeltjes, twee zitjes innemend of zeer luidruchtig andere passagiers irriteren.
Voor mij hoeft niet alles vol bewaking en camera's te hangen uiteraard, ik voel me niet onveilig. Ik voel me wel bekocht. Ik ben een van de enige pipo's op de tram die betaalt.

En in feite hebben deze zwartrijders groot gelijk!!! Wij, de domme Belgen die voor alles correct betalen (boetes, belastingen, extra taksen, ticketjes, toelatingen...) zijn weer maar eens zo zot om dat gewoon te ondergaan.
En neen, laten we ze vooral niet veralgemenen onder de noemer migranten, want deze dagen mogen ook junks, doppers, bejaarden gratis rijden van de Lijn en de staat... .

Een snelle rekensom maakt alles duidelijk:
De pakkans op de tram of bus (uit eigen ervaring) één maal per 3 jaar controle.
boete eerste keer: 60 euro
boete tweede keer: 250 euro

Dat maakt dat je in feite TWEE tot DRIE jaar zwart kan rijden, lekker gratis (hou wel 60 euro apart in je portefeuille). Wanneer er controle opduikt blijf je kalm, geef je je identiteitskaart af en betaal je de boete ter plekke.
Op deze manier kost tramreizen ongeveer 20 tot 30 per jaar !
TOTAAL: 30 euro per jaar (ruime schatting)

Bijkomend voordeel is dat je altijd als eerste kan opstappen en geen tijd verliest met het aftikken, bijgevolg heb je dus meestal ook nog eens een lekkere gratis zitplaats.
(Iets waar de idioten die betalen alleen maar van kunnen dromen. )
Zelf sta ik als betalende sukkel meestal recht in de overvolle trams, omdat alle plekken al zijn benomen door bejaarden en andere mensen die niet hoeven te betalen (of het gewoon vertikken omdat ze overal hun voeten aan vegen).

Dus je hebt mega goedkoop openbaar vervoer, met altijd zitplaats als extraatje (België beloont nu eenmaal graag mensen die overtredignen begaan).

De andere optie is braaf betalen: Een tweede rekensommetje:
Een jaarabonnement vd lijn: 207 euro
een eenmalig ticketje : 1,5 euro per rit.
Het niet hoeven betalen van een boete bij een controle eens per 2-3 jaar: 0 euro (brengt niets op, men beloont geen mensen die wèl betalen uiteraard :)
Enkele keren abonnement vergeten en toch moeten betalen: +- 10 euro
TOTAAL per jaar: 217 euro. (vergelijk even met de 'zwartrijdende boete-betaler: verschil van ruim 180 euro)

Wat me eigenlijk het meeste stoort aan heel dit verhaal (buiten de belachelijk lage pakkans voor zwartrijders) is dat bejaarden gratis mogen rijden, terwijl de werkende mensen dat niet mogen. Dit is pure discriminatie. Dit heeft niets met solidariteit te maken. Wanneer je aan een 60+'er een gratis kaart geeft, benadeel je de andere mensen uitomatisch op gebeid van leeftijd, en dat is pure discriminatie. Een brief hierover aan de Lijn werd laconiek beantwoord met de smoes dat bejaarden de gratis kaartjes meer nodig hadden dan de werkende mensen, wat op zich larie is aangezien deze niet noodzakelijk zich dienen te verplaatsen voor hun werk, louter voor vertier tijdens de spitsuren dan nog meestal:)

Misschien hoort men het niet graag, maar dit is voor mij net hetzelfde dan wanneer men aan iedereen met een blanke huidskleur gratis kaarten zou uitdelen en aan de rest niet. Daar zouden de kranten van vol staan, daar zou elke linkse organisatie opspringen om aan te klagen dat het disciminerend is, en terecht.
Wanneer er echter net hetzelfde wordt gedaan op gebied van leeftijd, dan opeens hoor je niemand.
Mijn mening is dat ofwel IEDEREEN moet betalen, ofwel niemand.
En met iedereen bedoel ik iedereen. Inclusief steuntrekkers, illegalen, migranten, rijke mensen, honden, kinderen, bejaarden, politiemensen, ambtenaren, mensen van de lijn zelf... iedereen dus.
Ofwel niemand (die belasting betaalt).

Wat er nu gebeurd is dat je een tram op stapt, aftikt, je plek ziet ingenomen worden door iemand die niet betaalt en dan zelf lekker 1.5 euro mag neertellen. Met 1.5 euro koop je een liter benzine, en daar kan je al een heel eind mee rijden.

Heren en dames van de lijn, ik ben vanaf nu dus ook een zwartrijder.
Ik draag een zwarte ster met daarop de tekst 'Junge'. U mag me steeds betrappen, ik heb daar geen enkel probleem mee. Ik betaal met de glimlach een boete van 60 euro wanneer u dan in één keer de moeite neemt ook alle andere niet-betalende mensen op die tram eenzelfde boete te laten ophoesten.

Ik wil het nog zien... wat er in de praktijk gaat gebeuren is dat deze 'niet-betalende' mensen nooit zullen betalen. Want deze mensen vegen zoals gezegd overal hun voeten aan... ook aan uw boetes en regeltjes. En weet je wat? Tot wanneer de lijn en de politie leren om tegen al deze mensen kordaat op te treden, (of ze àllemaal gratis te laten rijden (inclusief mijzelf)), tot die tijd rijd ik zwart en veeg ik ook mijn edele lichaamsdelen aan al uw politiek correct godoe.

Warm de zitjes maar al op, want hier komt de zwartrijder! Ik roep in een keer iedereen op tegelijk te stoppen met betalen voor openbaar vervoer. Wanneer er toch zo goed als geen controle is, en wanneer er ongeveer 20% (maar waarschijnlijk een veelvoud) zwart rijdt, dan mag u en ik dat ook!
Ik ben het KOTSbeu om te veel te betalen om op een overvolle tram of bus recht te staan, terwijl alles en iedereen die niet betaalt lekker neerzit en lekker niets moet betalen en nooit gepakt wordt. Gedaan met Sinterklaas spelen. Stuur de faktuur maar naar een gek die nog betaalt! Of naar de bende bejaarden die met hun bontjassen patéekes gaan halen in't stad met hun fucking seniorenkaart!

Geen opmerkingen: