zondag, februari 19, 2006

wiel

Fred wijst en spreekt. Hij zit voor het raam en de damp van de OXO die hij aan het drinken is ruikt naar de scherpe kruiden die hij erin roert.

Ik ben een persoon in 3 lagen, als een luchtige bladerdeegbodem bak ik snel aan, hoewel ik m'n smaak behoud. Ik stuur een berichtje naar een meisje dat ik vroeger heel goed kende. Sinds enkele jaren heeft ze een druk leven. Een kindje opvoeden, geld verdienen, de schijn ophouden en zorgen dat iedereen weet dat ze hard
werkt.
Sturen is iets wat niet iedereen kan, je moet er een stuurwiel voor bezitten, zonder meer een gave. Er is niet zomaar iets te zeggen over mensen die rondwandelen met alleen maar een wiel. Of die op een zetel zitten op de stoep naar het passerend verkeer te roepen. Gaan werken is niets meer dan meedoen, omdat je je verveelt en tegelijk geld wil verdienen. De ruilhandel verheven tot alledaagse bezigheid. Ik rook niet, ik drink af en toe, heb geen dure hobbies, draag geen merkkleding en mijn auto is van voor 1984. Ik rijd met lood, vroeger stond er op zo'n ster die op je jas werd gespeld 'jood'. Nu eerder 'ik tank met lood'. Een zonde om de lucht zo te vervuilen. Ik betaal om gediscriminneerd te worden, op de tram op de grond op de vloer, de vlinders in m'n buik zijn gratis. Ik heb gehoord dat ze vetarm zijn te verkrijgen wanneer je bijbetaalt. Mijn vrienden rijden rond in de hoerenbuurt die geen hoerenbuurt meer is en ze kijken rond of er geen huizen te koop zijn. Schoolrijzen en Nintendo maken ons groot. We kijken veel tv. Ik denk soms nog terug aan toen ik met dat meisje door de sneeuw liep, op zoek naar een café met open haard. Haar ogen lachten toen nog, ze zagen geen winst. Allemaal lang geleden zegt men dan. Waarmee men bedoeld dat ik moet doorgaan met mijn leven, niet stilstaan. Stilstaan brengt niet op, je moet je verplaatsten, snel en efficiënt. Koop een dure auto, vervuil de boel niet en betaal op tijd. Val dan dood. Je bent braaf. Een hond in de mand had het niet beter gekund. Ik hoor dat
honden wel eens op de straat hun gevoeg doen. En dat er mensen zijn die dat opruimen. Liefde voor een dier. Efficiëntie voor de man. Raampje open. Sprong gemaakt. Stilte. Efficiëntie zit'm in details.

Geen opmerkingen: