maandag, oktober 05, 2009

Lange Wapper, waarom ik ja stem

Vandaag kreeg ik mijn uitnodging in de bus voor her referendum over 'de brug'.
De vraagstelling is ondertussen wel bekend.
Mijn stemming zal, tegen alle nee-stemmer in mijn omgeving in, Ja zijn.

Laat me even argumenteren.
Ik was in't begin tegen deze brug, tegen een tunnel en tegen eender welke andere grote graafwerken die hier moeten plaatsvinden. Ik leef in een gebied dat zwaar zal komen te lijden onder deze brug en de werkzaamheden. De laatste jaren hebben we trouwens ons deel van wegenwerken wel zwaar gehad, ik herinner me nog dat zelfs de bussen van de lijn er 2 uur over deden om van bij mij thuis tot aan het werk te geraken door maar liefst 5 wegenwerken onderweg.

De reden dat ik ja stem is dat ik een aanhanger ben van vooruitgang. Vooruitgang, gezien vanop een afstand, the big picture, om het zo te zeggen.
Ik heb (in tegenstelling tot veel randgemeente-mensen die nu een nee-stem poster aan de raam hebben hangen maar nog nooit in een file hebben gestaan in hun leven) mijn deel fileleed al wel gehad. De kansen op een bereikbare job worden aanzienlijk groter wanneer je er geen 1,5 uur over zou doen om naar de andere kan van de Schelde te geraken maar bv maar een half uur. Het wordt leefbaarder qua levenkwalieteit op deze manier.
Ik ben, los van alle BAM plannen, totaal PRO het sluiten van de Antwerpse ring.
Het gaat niet op dat we ons profileren als een wereldstad, een wereldhaven, maar dan er niet eens in slagen een ring ROND te maken.
Dit is alvast een punt waar ik niet van af stap. Wanneer je vier uur en half in de auto zit op een dag omdat er één ongeval is gebeurd op die 'halve ring' dan is er zwaar iets mis. Een stad moet zoiets oplossen, ook al betekend dat we hier in mijn omgeving jaren tussen de zandhopen en wegomleidignen gaan zitten.

Als we dan toch PRO het sluiten van de rind zijn, dan zie ik maar één oplossing, namelijk het snel beslissen tot een haalbaar plan.
Ik ben pro het BAM traject (niet dat het zo'n toffe jongens zijn, ik zie ook wel dat het bende gladde palingen zijn) ook omdat het ons sowieso veel geld kosten.
Er zal ook zeker en vast geld aan de vingers blijven plakken, of het nu een tunnel, brug of niets wordt. Want zelfs in dat laatste geval zal er wel een schadeclaim volgen of één of andere dispuut.

Hoofdredenen zijn dus:
1) De ring moet gesloten worden
2) Het gaat sowieso veel geld kosten (dus heb ik er liever iets voor in de plaats waar we echt iets aan hebben, waar we over kunnen rijden en misschien aan betere bereikbare jobs kunnen geraken)
3) Het milieu is al om zeep in Antwerpen, face it, we leven in een stinkstad waar te veel mensen wonen en waar het barst van de vervuilende industrie. Een brug met 'fijn stof' meer of minder zal echt de zaak niet maken.
4) Op lange termijn zal dit voor Antwerpen een goede zaak zijn, een bereikbare stad waar de mensen niet continu in de file zullen staan (al zal dit probleem natuurlijk niet volledig verdwijnen).

Ik ben me er terdege van bewust dat er ook zware nadelen zullen zijn:
Een niet te ontkennen milieu-effect. Een effect op bepaalde wijken die zullen verdwijnen (ook het Noordkasteel dat als werf zal dienstdoen).
Het verdwijnen van bepaalde af- en opritten.

Maar kijk naar het eindresultaat, binnen enkele jaren al zullen we als Antwerpenaren in een stad leven waar je eindelijk kan ROND rijden zonder die stomme halve cirkel door te moeten elke keer. Je kan eindelijk Gent bereiken zonder al te veel problemen, de Kennedytunnel wordt vrachtwagenvrij... enz enz.

Wat me vooral stoort aan veel NEE stemmers is de totale gemakzucht waarmee ze tegen stemmen. Ze informeren zich nauwelijks, zijn opeens nep-bezorgd om het milieu (terwijl ze wel met een dikke 4x4 rijden vaak!) en hebben een visie die enkel erop neerkomt dat ze geen wegenwerken in hun buurt willen.
Dit zijn dezelfde mensen die vrezen dat vooruitgang (want grote infrastructuurwerken zijn vooruitgang) hen op korte termijn even gaat hinderen.

Ik vind onze politici trouwens een bende slappe vodden, omdat ze de mening van de mensen vragen, in plaats van zelf de verantwoordelijkheid te nemen en te beslissen.

We zullen zien op 18 oktober of we bekrompen klein blijven of durven ontwikkelen als stad, ten koste van enkele kortstondige nadelen. Ik vrees alleen dat de mensen die nooit verder buiten komen dan de hondenweide achter de hoek gaan mee beslissen over het lot van mensen die elke dag 2 tot 3 uur in de file staan.
Maar dat is ook democratie natuurlijk, de traagste domste mensen beslissen omdat ze met meer zijn, en daar hebben we onze huidige politici in Antwerpen voor te danken.

Zij zijn het die te slap waren om te beslissen. De verantwoordelijkheid ligt dus zeker en vast bij hen, wat ook de uitslag moge zijn.

Geen opmerkingen: