maandag, juli 28, 2008

goed bestuur: deel 3

eID in Antwerpen: oftewel kassa kassa vor A!

Aangezien ik momenteel vakantie heb, had ik eindelijk de tijd om langst het districtshuis te passeren.

Deze tempel van goed bestuur, het Mekka van de urenkloppers met de bekende ‘SP.A’ers helpen SP.A’ers aan een job’-mentaliteit is namelijk enkel open van 9’s ochtends tot 3’s namiddags (avond noemen ze dat daar).
Over hun bekrompen openingstijden, die zelfs de loketten van de Oostblok vliegtuigmaatschappijen tijdens het Sovjettijdperk voorbijsteken op gebied van onbehulpzaamheid, heb ik al een blog volgeletterkotst en dat kan je hier nalezen.

Nu ik een en ander aan den lijve heb ondervonden zou ik enkele praktische tips willen geven aan de mensen die hun eID nog moeten gaan aanvragen.
Allereerst, indien u werkt, tracht er niet aan te ontsnappen: u zal een dag verlof moeten opofferen.
Ik heb het geprobeerd hoor, ’s ochtends heel vroeg daar staan, maar geloof me: er zijn altijd ‘senioren’ en ‘jongeren’ (ehem ehem) die NOG vroeger uit hun bed komen en daar al in de rij staan op 9 u. U mag het trouwens vergeten om snel buiten te zijn en nog voor 10u op uw werk aan te komen (afhankelijk van waar u werkt uiteraard, maar ik vermoed dat u niet IN dat Rivierenhof werkt en dus wel enige reistijd nodig zal hebben.)
Verder, voorzie uzelf van ALLE mogelijke documenten, papieren, pasfoto’s, geld en noem maar op.
De mensen die daar werken checken in de eerste plaats waarom ze u niét zouden kunnen helpen.
Het is bijvoorbeeld voldoende om een document niet gekopieerd te hebben of andere klassiekers, zoals het vergeten van uw identiteitskaart. Dit zijn uiteraard legitieme redenen om u af te keuren als klant, maar je wil het niet meemaken. Let er dus op ALLES bij te te hebben want ze liggen op vinkenslag om je terug huiswaards te sturen als er ook maar iets niet klopt.

Een pluspunt is wel dat men aan de loketten ook bankcontact aanvaard nu. Een hele stap voorwaarts aangezien je vroeger met gepast geld moest liggen zeulen of naar een bank lopen tussendoor (en aangezien deze jongens er ook zulke mooie middagsluitingstijden op nahouden was dat meestal het einde van het verhaal).

Let er ook op dat u waarschijnlijk langer dan een uur zal mogen aanschuiven tussen onwelriekende mensen, wenende kinderen en losgeslagen honden. Hoewel de politie net 20 meter verder een kantoor heeft, zijn er toch veel mensen die hun huisdieren daar lekker los laten lopen. Vooral wanneer je buiten moet staan wachten kan dit voor problemen zorgen. Indien je zoals ik, geen hondenvriend bent (ik kan er niets aan doen maar honden schijnen mij altijd te viseren om mee te spelen of aan te vallen hoewel ik die beesten totaal niet leuk vind), is het nooit een pretje om te staan aanschuiven tussen mensen die hun duidelijk onopgevoede Duitse herdershond laten rondspringen alsof iedereen daar maar mee gediend is. Een roker die de rook in je gezicht blaast kan je nog vragen om er mee te stoppen, en meestal doen ze dat dan ook wel. Hondenbezitters hebben meestal een nogal vijandige reactie wanneer je vraagt om hun viervoeter korter aan de les te houden.
Persoonlijk raad ik een mp3 speler ofzo aan om het geween, geklaag en gejammer niet te moeten aanhoren van de mensen die bijna allemaal door hun gsm staan te lullen in de wachtzaal.
Aan de geurtjes is niet veel te verhelpen, helaas. Tenzij u een spray Febreze wil leegspuiten daar in de wachtzaal zit er niet veel anders op dan uw handen te besprenkelen met een parfum en af en toe met de hand aan de mond en neus wrijven wanneer de zweet- en frietwalmen ondraaglijk worden. Ik had de pech net naast iemand te zitten waarvan ik vermoed dat hij eerder op de dag een bad had genomen in een mix van olijfolie en pitasaus en daarna in een auto zonder airco in de zon had gaan rondrijden (en ik zal er niet ver naast zitten).

Indien u met de wagen bent: ga NIET op de verleidelijk dichtbij gelegen parking staan van het districtshuis.
Foute boel! Niet doen! De hele zone rondom het districtshuis in Deurne is een zogenaamde blauwe zone.
Hoe kan je dit weten? Niet! Ikzelf heb het pas opgemerkt toen er een ‘aanrekening’ (boete) tussen mijn ruitenwissers stak van het GAPA.
Voor de mensen die het niet kennen, het GAPA is een soort openbare instelling van beschutte werkplaatsen waar men minder validen en verschoppelingen van de maatschappij een omvorming geeft tot geüniformeerde aftroggelaars, die gewone burgers geld afhandig maken door een aantal hiaten in onze wetgeving te misbruiken.
Deze mensen zijn meestal in lelijke rode uniformen gekleed en dragen een kastje om hen enig reken- en schrijfwerk te besparen bij het uitschrijven van boetes. Intussen kunnen ze ook woordjes leren en een basiskennis rekenen opdoen. De GAPA's vertoeven meestal in bosjes, struikgewas of achter vrachtwagens, alwaar ze geduldig wachten op hun prooi. Ze paren meestal in Oktober tot November en leven vooral van Aldi-spaghetti en Cola Light. Natuurlijke vijanden zijn: de vertegenwoordigers en agressieve chauffeurs.

Concreet betekend deze blauwe zone dat je maar een uur mag parkeren op deze plekken, zodat je sowieso in fout bent wanneer je je administratie gaat regelen op het districtshuis.

What the fuck? Je bent bijna ALTIJD langer dan een uur daarbinnen, zeker wanneer je in de namiddag gaat. Dus kan je daar eigenlijk iedereen een boete geven. Ofwel omdat de mensen in alle haasten ‘eventjes’ langst het districtshuis gaan en dus vergeten hun parkeerschijf te leggen. Het is er ook moeilijk manoeuvreren dus je let niet echt op dat ene piepkleine bordje dat de blauwe zone aanduid.
Ik verdenk hen er van om mensen die met de wagen zijn langer te laten wachten. Mensen die met de fiets waren waren opvallend sneller buiten.

Een mooi voorbeeld van mensenkloterij me dunkt.
Een districtshuis is er VOOR DE MENSEN, om hen te bedienen in hun administratieve taken, te informeren en begeleiden. Het is dan ook niet meer dan normaal dat dit ding vele uren per dag geopend moet zijn en parkeergelegenheid, fietsenstalling enzovoorts moet hebben.
Wat ze nu doen is het ding laten dienen als gigantische muizenval om nog rap een paar boetes te kunnen innen.

Tip: Aan het filiaal van Van den Borre verderop in de Frank Craeybeckxlaan is er een betere reeks parkeerplaatsen, en da’s niet zo ver wandelen ook.

Al bij al heeft deze eID waar ik niet om gevraagd heb, me dus 15 EUR administratie gekost (De vroegere machthebbers in Duitsland anno jaren 30 hadden het moeten weten, ze hadden prompt de mensen die een ster moesten dragen de dingen nog zelf laten komen ophalen en er hen voor laten betalen ook), plus 21,5 EUR ‘parkeeraanrekening’ en een dag verlof, oh ja… en nog 1 euro om een blikje cola uit hun automaat te halen, aangezien het in dat nieuwe moderne (dure) gebouw om te BAKKEN was. Airco zijn ze waarschijnlijk vergeten, blazers of enige ventilatie was enkel aanwezig bij de loketten, niet in de wachtzaal.

Totaalsom van 37,50 EUR.
Elke actie veroorzaakt een reactie... ik zal er dus rekening mee houden wanneer ik volgende keer jullie kliek gemeenteraadsleden mag kiezen.
Goed bestuur? My ass!

Geen opmerkingen: