zaterdag, april 14, 2012

Wijngegem-Linkeroever

In het weekend van 14-15 april 2012 gaan de tramlijnen 5 en 10 in Antwerpen verder rijden dan hun huidige eindhaltes.  Voortaan gaan ze tot aan het Wijnegem Shopping Center (WSC).  Een en ander wordt feestelijk ingeluid dat weekend, zelfs met een zondagsopening van het shopping center.

Meer openbaar vervoer is tegenwoordig het toverwoord om de verkeersoverlast in te perken, dus kunnen we er moeilijk tegen zijn dat er meer dekking komt in het openbaar vervoersnet van Antwerpen.  Maar ik wil hier toch enkele bedenkingen bij maken, meer nog; enkele vragen stellen.
Want een langere tramlijn is op zich wel tof, maar wanneer je goed kijkt is er eigenlijk een gigantische cadeau gegeven aan mensen die het misschien niet verdienen.

Laat ik beginnen bij het kostenplaatje (124 miljoen Euro voor de tramverlengingen, 7 miljard voor het hele masterplan Antwerpen).  Even bij stil staan;  124 miljoen euro...

Belastingsgeld (u en ik betalen mee) wordt aangewend om 'openbaar' vervoer te onderhouden.  In dit geval om twee tramlijnen enkele kilometers verder te laten rijden tot aan het WSC.  Op zich niets aan de hand zou u zeggen, al stel ik me de vraag of het omzetten van belastingsgeld naar extra klanten voor één bepaalde commerciële plek wel zo nuttig is.  Openbaar vervoer moet ons als gemeenschap helpen van plek A naar plek B te brengen (tot daar niets mis dus), maar waarom er dan eerst tramlijnen naar allerhande commerciële plekken moet worden geïnvesteerd is me een raadsel.  Of zit het feit dat onze ex-premier mee in de raad van bestuur zit van hetzelfde hollandse pensioen-hefboomfonds dat het WSC uitbaat er voor iets tussen?  Ik herinner me dat het 'masterplan' Antwerpen voor de Lijn (het Pegasus-project) vorm kreeg tijden de legislatuur van diezelfde blauwe premier. Maar ok, dat zal wel op 'een ander beleidsniveau' gebeurd zijn en meer van die excuses.  Toeval dus (ehem).

Los hiervan kan je ook vragen stellen bij het versmallen tot één rijstrook aan beide kanden van de August van de Wielelei tot aan de Makro, hetgeen voor enorme verkeersellende zorgt.
Ook hier telt blijkbaar de compleet achterhaalde visie dat men autobestuurders tracht aan te zetten om voor de tram te kiezen, dit door diezelfde automobilist weg te pesten.  Een visie die vooral in het ergste knoopunt van België, Mortsel, furore maakte... (men heeft daar nog de opvatting dat auto's zoals water zijn, wanneer je er minder plek voor maak, gaan er ook minder zijn...  - quote van burgemeester Pira van Mortsel).

Deze domme visie uit de jaren '70 is blijkbaar nu ook tot in de Antwerpse gemeenteraard als gemeengoed aanvaard geworden (dank u Patrick, we denken er aan bij de volgende kiesbeurt).

Wat er in werkelijkheid zal gebeuren is dat de tram vol zal zitten met mensen die gratis of zo goed als gratis, op de tram mogen, dezelfde mensen die op een bankje in het WSC zitten ijs te vreten of zo traag mogelijk door de gangen slenteren zonder iets te kopen. Tegelijk zullen er een enorm pak automobilisten stil staan op de omringende wegen (extra fijn stof en vervuiling), op doortocht naar huis (komende van hun werk) of in aller haasten nog naar de winkel gaande met hun auto.  Deurne is nu al een eiland geworden met drie invalswegen die compleet dicht zitten, het zal er met dit project niet op verbeteren, tenzij je op de Ruggeveldlaan woot en naar het Shopping Center wil uiteraard... die paar percent mensen zal content zijn :)

Hetgeen men systematisch over het hoofd ziet is dat het tram-publiek (bejaarden, verveelde huisvrouwen, minderbedeelden, groene principe mensen, jeugd die graag gaat shoppen...) meer tijd heeft dan het auto-publiek.
Een illustratie:
Wanneer je vanuit Linkeroever naar het WSC wil, ben je al gauw 30 à 50 minuten onderweg met tram 5.  Neem dat je dan een uur of langer rondwandelt en winkelt, en daarna met de tram terugreist, dan ben je al gauw 3 uur kwijt aan je trip naar het WSC.
Iemand die met de auto naar het WSC wil rijden, doet daar nu (dankzij de versmallingen overal errond) even lang over, om maar te zwijgen over het parking zoeken.

Men geeft in mijn opinie belastingsgeld uit, om mensen die veelal gratis (of zwart) rijden een tramrit te geven naar een shopping center dat eigenlijk een melkkoe is voor de Nederlandse pensioenfondsen.  Intussen slibben onze wegen dicht met mensen die proberen rond te komen en trachten hun werk gedaan te krijgen, betalen deze mensen mee het ticketje van de oudjes die een ijsje komen eten in het center.

Zijn er geen betere, andere projecten die minder roofbouw plegen op onze economie?  Zijn er geen betere posten om belastingsgeld aan te spenderen? Of is De Lijn zo machtig dat het zelf kiest waar en hoe ver het 'openbaar' vervoer gaat?

1 opmerking:

DrLoco zei

Ik kijk de mensen met hun 104" televisieschermen, wasmachines en ijskasten graag tegemoet op tram 5!

Geen KAT die met al hun zakken van aangekochte goederen de tram gaat nemen...de koffer in en klaar is kees.