Vorige week was ik even aan het rondkijken naar wat er zoal op de adsl markt aanwezig is in Belgie. Aangezien ik Telenet meer dan beu ben met hun achterhaalde datalimieten.
De dienst van Tele2 (KPN) viel me op door de 10 € opleg bovenop de abonnementsprijs voor 'unlimited' downloadvolume. Een optie, die me zeer interresant leek aangezien telenet daar steeds van profiteert om schandalige prijzen te vragen om je eigen betaalde internet abo te MOGEN gebruiken. We kennen het verhaal.
Vrij benieuwd naar wat het woord unlimited bij Tele2 precies inhield ben ik verder op onderzoek gegaan. Want dat is nodig in deze tijd, waar elk product wel een verborgen kantje heeft, of extra betalingen nodig zijn voor de meerwaarde te krijgen die het eigenlijk al had moeten hebben bij de originele aankoop.
Tegenwoordig is zowat alles unlimited. Tot u het gebruikt. We herinneren hier aan de Base mobiele telefoonabonnementen waarbij unlimited bleek in te houden dat je niet meer dan enkele uren mocht bellen.
Daarom belde ik, na hun website goed te hebben nagelezen, naar hun helpdesk. De 'fair use policy' (FuP) wordt bij het woord unlimited met een sterretje aangevinkt.
Nu is het zo dat je wanneer je een sterrtje plaatst in een advertenite je er ook ergens een legende moet bijplaatsten over wat dit sterretje betekent.
Op de website van Tele2 gaat men hierover fallikant in de fout.
Bij het sterretje staat het begrip 'fair use' vermeld. Waarbij er nergens op de hele site een verklaring wordt gegeven wat dit nu precies betekend (mensen die geen Engels kennen kunnen al helamààl oprotten blijkbaar)
'Fair use' is voor iedereen anders te interpreteren, dat is nu net het probleem. Voor mij persoonlijk betekend dit dat ik onbeperkt mag downloaden, zoveel ik maar kan, en lekker veel servers aan de router hangen en bovendien voortdurende dingen mag uploaden naar hun FTP server.
Voor andere mensen is Fair use misschien iets helemaal anders. Ik weet het in ieder geval als consument niet op voorhand. Voor hetzelfde geld vinden ze bij Tele2 dat Fair use inhoud dat ik maar 1 MB per maand mag mailen ofzo, weet ik veel.
Ik belde dus naar hun helpdesk met de concrete vraag of "unlimited", wel unlimeted is. Concreet: indien ik 150 GB download op een maand, hebben ze daar dan een probleem mee?
Het antwoord was: nee. Ik mag zoveel downloaden als ik kan.
Tweede vraag was: Welke FuP is er precies voorhande? Met andere woorden, wat verstaat Tele2 zèlf onder 'fair use'?
En toen gingen de poppen aan het dansen.
Men wilde hier geen antwoord op geven. Ook werd opeens de 'unlimited-factor' in twijfel getrokken door de persoon aan de telefoon. Blijkbaar was het door hen af te lezen scriptje hier niet op voorzien, dus ging de helpdesker het hogerop vragen. (Waarschijnlijk letterlijk :)
Tot mijn verbazing (ik ben de telenet-aanpak gewoon) belde men mij terug!
Eerst zei men 170 GB, daarna '150' daarna, "we mogen het niet zeggen".
Nu ere wie ere toekomt, bij Tele2 wilde men tenminste nog antwoorden, de andere providers zoals Belgacom weigeren zelfs op deze vragen te antwoorden, meer nog, je krijgt daar een automated reply van zodra je het woord 'limiet' ergens in de mail zet blijkbaar. Een touchy subject sinds hun druk op de FLOP campagne bij telenet trouwens.
Terug naar Tele2, een zeer vriendelijke jongedame belde met tot 2 keer terug om te melden dat haar oversten totaal geen antwoord konden geven over de FuP.
AANDACHT:
Je springt met andere woorden totaal in het duister wanneer je bij hen een abonnement neemt want je hebt geen idee op voorhand van de bandbreedte die je echt zal krijgen (zelfs een meting wordt niet toegestaan voor het tekenen van het contract). Evenmin heb je een idee wat de Fair use Policy, die blijkbaar als een mysterieuze stok achter de deur wordt gebruikt en waarbij men zelfs geen sporen op papier wil acherlaten, precies inhoudt. Als illustratie van hun paranoia : men wilde zelfs geen bevestiging geven op mail over het feit dat men geen bevestigign mocht geven van hogerhand... u kan nagaan. Een telefoontje naar mij was blijkbaar 'veiliger'.
Je hebt als klant ook geen benul, geen vergelijkingspunt van de echte inhoud van "unlimited". Zodat vergelijken met andere providers onmogelijk wordt.
Ik vind dat er DRINGEND een wet moet komen, waarbij wie unlimeted-wat-dan-ook aanbied verplicht wordt zich eraan te houden.
Met andere woorden: GEEN ENKELE vorm van limiet. Dus geen Fair use policy, geen extra addertjes onder het gras, geen gelul, geen extra kosten, NIKS.
Indien men dit niet kan waarmaken moet men er ook geen reclame mee maken en gewoon durven zeggen dat je bijvoorbeeld 50 GB mag downloaden of elke maand een 20 euro extra krijgt aangerekend wanneer je dit of dat doet... weet ik veel, wees duidelijk.
Tele2 heeft dus afgedaan als kandidaat internet-leverancier bij mij.
Hoewel hun helpdesk zeer behulpzaam was in dit geval. Verder zoeken dan maar naar een betere provider ... om de downloadlimieten uit het V-90 modem tijdperk te ontkomen en eindelijk de eenentwintigste eeuw binnen te gaan op telecom gebied. Al begin ik er zwaar aan te twijfelen of dat in België wel kan. Blijkbaar blijft er wel erg veel poen plakken aan allerlei politieke handjes van al die mensen die men oplicht met datavolumes aan te rekenen.
Nergens in Europa krijg je zo wenig voor zo veel geld.
2 opmerkingen:
hallo;
ik heb met een glimlach je tekst gelezen :-)
ik was ook aan het speuren wat die bewuste termen allemaal inhouden FuP ?? je kunt er natuurlijk "letterlijk" alle kanten mee op aan - maar wat voor mij fair is,... is voor hun duidelijk misbruik ? ( zoiets?)
ik ben het helemaal met je eens !!
laat er duidelijkheid komen over unlimitid en Fup shit...
ik weet wel dat ik NIETS !! meer zomaar afsluit,.. we worden TE VAAK bedonderd met z'n allen
maar wie het laatst lacht,...:-)
volgens mij zijn wij als klanten !! zo gek nog niet en daar komen de providers ook langzaam aan achter ;-)
vr.gr.
Ferdinand
Beetje raar gelul, van de schrijver, over wat fair use policy is, indien je dus gewoon een hoge snelheid heb abb. van bijvoorbeeld 20MB-S en je heb bijvoorbeeld een vision/box of TV
bij Tele2, wordt er eigenlijk geeneens naar je gedownloade data gekeken,
dus niet zo verwonderlijk dat ze dat niet aan de klant terug communiceren,
Als je bijvoorbeeld een website exploteerd, gebruikt de provider ook fair use policy, hoe meer er gedownload word van en naar het internet (dus ook upload) hoe meer je betaald.
Een website Exploteren vanuit je eigen huis door een server te laten draaien ipv bij een hostingprovider, kan het webverkeer erg hoog zijn, het is dan normaal dat je daarvoor extra moet betalen. )bijvoorbeeld als je een google/zoekmachine site bij je eigen thuis installeerd.
Gebruik jij je site gewoon voor huis-tuin keuken verkeer, dan zal men echt niet gaan mekkerenn.
In het verleden was het wel zo met de voorganger als je bijvoorbeeld Versatel had, wel daar op gelet werd.
Tegenwoordig is het echter zo dat streaming media, downloadsites voor het downloaden van programma´s of films op zicht al 10 tallen gbytes verbruiken, maar dat kan ook door nieuwere techniek.
Die onzin die ziggo heeft, dat je maar 10 of 100 Gbite per maand mag downloaden kennen ze bij Tele2 niet. een beetje normale intensieve gebruiker van internet, gebruikt al 3/5 Gb per dag.
Een reactie posten